2023-10-25 09:00Pressmeddelande

VR Sverige väljer Västanhede som partner i Bergslagen

Tåg i Bergslagen

VR Sverige, som i december tar över ansvaret för att driva tågtrafiken för Tåg i Bergslagen, har valt Västanhede som partner för ersättningstrafik med bussar.

VR Sverige har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Västanhede gällande bussersättningstrafik i kontraktet VR Tåg i Bergslagen.

• Vi är otroligt stolta över samarbetet med VR Sverige och tycker det ska bli fantastiskt roligt att få ta ansvaret gällande ersättningstrafiken för VR Tåg i Bergslagen och bjuda in resenärerna i våra bussar. Detta samarbete ger oss också ett spännande nätverk och en ny utmaning som vi tror kan ge oss stora möjligheter framöver, säger Västanhedes vd och ägare Tomas Ramsell.

• Valet av Västanhede gjordes efter en omfattande utvärdering och där Västanhedes geografiska kännedom och viljan att hitta flexibla och funktionella lösningar var avgörande. Även om vår ambition alltid är att tågen ska rulla så vet vi att oväntade händelser inträffar och då måste vi ha en tillförlitlig partner som ser till att kunderna kommer fram till sina destinationer, säger Marcus Eddiesson, affärsområdeschef VR Tåg i Bergslagen.

Genom avtalet, som sträcker sig mellan åren 2023 – 2028, blir Västanhede bussleverantör av ersättningstrafik till VR Tåg i Bergslagen. Inom samarbetet skapas möjligheter att paketera en helhetslösning där buss såväl som Taxitransporter kommer att ingå.

VR Sverige AB är ett helägt dotterbolag till VR Group i Finland där finska staten sedan 160 år är huvudägare. VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. I december 2023 startar VR Sverige ett nytt kontrakt för Tåg i Bergslagen. Antalet anställda är cirka 3 000 personer och i verksamheten finns ca. 800 bussar, 122 tåg och 65 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. I Finland ansvarar VR Group för passagerartrafiken på nationella nätet men kör också bussar, spårvagnar och godstrafik samt driver verkstäder för reparation och underhåll av fordon. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.