2022-05-23 20:09Pressmeddelande

Succé för Arrivas Stockholmslag i Spårvagns-EM i Leipzig

Förarna Mikael Gustafsson och Nathalie Hansson, här omgärdade av tränaren Robert Kejisner och lagledaren Petrus Sarmento.Spårvagnsförarna Mikael Gustafsson och Nathalie Hansson, här omgärdade av tränaren Robert Kejisner och lagledaren Petrus Sarmento.

Mikael Gustafsson från Nockebybanan/Tvärbanan är Europas och Australiens bästa spårvagnsförare! Tillsammans med kollegan Nathalie Hansson knep laget dessutom en fjärde plats i Spårvagns-EM, som ägde rum i Leipzig lördagen den 21 maj.

Det var spännande när lagen gjorde upp om segern. Länge låg publikfavoriten Sverige på första plats. Men till slut gick Hannover om och knep första platsen med 3450 poäng, tvåa blev Lyon med 3380 poäng och på tredje plats hamnade Berlin med 3230 poäng. Stockholm slutade på en fjärde plats med 3150 poäng. Totalt deltog spårvagnsförare från 25 städer, inklusive Melbourne! Bland grenarna ingick bland annat avståndsbedömning, nödstopp, bowling och biljard.

– Det är så klart jätteroligt att vara Europas och Melbournes bästa spårvagnsförare, säger Mikael Gustafsson, vars bästa gren var nödstoppet där reaktionsförmågan testades. Biljarden är han också nöjd med.

Tävlingen går på tid och när det gäller löpningen från en spårvagn till en annan kände han att det gick fort:

– Framförallt kändes det efteråt i kroppen, skrattar han.

Lagkamraten Nathalie Hansson är också mycket nöjd över resultatet.

– Det är jätteroligt, känns otroligt bra, fyra är ju ingen dålig placering. Jättekul att Micke fick bli bästa föraren.

Robert Keijsner, som har tränat laget, har bara gott att säga om sina lagmedlemmar.

– Nathalie tog första åket, som är tuffast. Det bidrog till att Micke hann samla sig inför sitt andra åk. Trots att vi missade lite i första åket kunde Micke ändå vara på topp och tillsammans med Nathalie leverera ett fantastiskt andra åk.

– Micke var riktigt grym. Jag har nog aldrig sett honom så taggad. Tillsammans gjorde de en otrolig insats.

Petrus Sarmento, lagledare och driftchef för Nockebybanan/Tvärbanan, säger att laget gjorde en fantastisk insats under mycket hög press. 47 000 åskådare var på plats och följde Spårvagns-EM!

– Som alltid är jag väldigt stolt över min fina personal. Precis som alla våra spårvagnsförare på Nockebybanan/Tvärbanan körde Nathalie och Mikael spårvagn med stor skicklighet! Mikael kammade hem storvinsten som Europas och Australiens bästa spårvagnsförare 2022! Men det viktigaste är laget – där blev vi bästa nordiska lag och på totalen hamnade vi på en fjärdeplats av 25 tävlande lag!

Framgångarna i årets Spårvagns-EM ser han som ett bevis på att spårvagnsförarna på Nockebybanan/Tvärbanan håller toppklass – 2018 vann laget Spårvagns-EM i Stuttgart!

Arrivakoncernen är en av de största leverantörerna av persontransporter i Europa, med över 46 000 anställda och mer än 2 miljarder levererade resor per år över 14 europeiska länder. I Sverige hjälper vi cirka 155 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 500 medarbetare, 800 bussar, 180 tåg och 65 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Vi är en del av Deutsche Bahn (DB), ett av världens ledande passagerare- och logistikföretag, och ansvarar för DB: s regionala persontransporter utanför Tyskland. Arriva har, förutom i Sverige, verksamhet i Tjeckien, Kroatien, Danmark, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien.