2022-04-25 07:58Pressmeddelande

Arrivas Stockholmslag siktar på guld igen i Spårvagns-EM i Leipzig.

Fotograf Petrus SarmentoMikael Gustafsson och Nathalie Hansson, spårvagnsförare på Tvärbanan och Nockebybanan.

Lördagen den 21 maj äger Spårvagns-EM rum i Leipzig. Arriva deltar med ett Stockholmslag bestående av spårvagnsförarna Mikael Gustafsson och Nathalie Hansson från Nockebybanan/Tvärbanan. Totalt är det spårvagnsförare från 25 städer som gör upp om titeln, nytt för i år är att man även tillåter ett lag från världens största spårvagnsstad – Melbourne!

– Jag bävar inte för något! Men vissa moment är lite svårare. Det gäller bara att jag intalar mig själv att jag ska lyckas och få fram vinnarskallen, säger spårvagnsförare Mikael Gustafsson, som anser att hans styrka är hans långa erfarenhet som förare och att han har deltagit i Spårvagns-EM tidigare.

– Jag har kört många olika vagntyper, både äldre och moderna. Allt detta och att både Nathalie Hansson och jag har ett lugn och fokus tar jag med mig in i tävlingen för att prestera maximalt.

Nathalie Hansson är en erfaren, stabil och skicklig spårvagnsförare, som ser mycket fram emot att få visa vad hon går för:

– Mina styrkor är att jag är en bra lagspelare och tycker det är roligt att tävla. Det jag är lite osäker på är vilka typer av spårvagnar vi får köra, så det är ju lite svårt att öva på innan.

Arriva vann spårvagns-EM 2018, men arrangemanget har varit inställt på grund av pandemin i tre år nu. I år är siktet givetvis inställt på guldet igen. Petrus Sarmento, lagkapten och driftchef för Tvärbanan/Nockebybanan, är optimistisk inför EM 2022:

– Vi har alltid stora chanser, eftersom Arrivas spårvagnsförare håller världsklass! Även om alla lagen är duktiga och konkurrensen är hög. Vi har lyckats en gång tidigare, så då kan vi lyckas flera gånger.

Petrus Sarmento avslöjar även hemligheten bakom lagets förväntade framgångar:

– Vi kör mycket spårvagn och fikar extra mycket. Vi spårvägare gillar att fika, det är bra för själen.

Inför EM finslipar Stockholmslaget tävlingsformen under ledning av specialtränaren Robert Keijsner. De övar bland annat på grenar som målhastighet, hinderbana, målbromsning, precisionskörning och spårvagnsbowling. Robert Keijsner berättar att viss träning sker i någon av depåerna och att vissa moment tränas ute på linjen.

– När vi övar på linjen är det inte mycket som syns, eftersom vi tränar på att hitta rätt hastigheter utan att se hastighetsmätaren och stanna på specifik förvald plats utan att röra körspaken. I depån tränar vi på att köra på en stor boll samt att stanna spårvagnen vid en speciell skala. Vi tränar även på ett moment där vi ska köra förbi ett fast hinder så nära som möjligt utan att nudda det.

Specialtränare Robert Keijsner är segerviss och övertygad om att det finns stora chanser för laget att återigen komma hem med en medalj i guld:

– Jag känner att vi har ett riktigt bra lag och med rätt vind har vi verkligen stora chanser att knipa en seger. Men det viktigaste är att vi har kul och kämpar väl.

Följ träningen på plats!

Vill du veta mer om spårvagns-EM eller är du intresserad av att följa träningen på plats?

Kontakta driftchef Petrus Sarmento, mobil: 072-180 45 15, mail: petrus.sarmento@arriva.se.

Träningen äger rum på Ulvsundadepån torsdagen den 10 maj 09:00 – 17:00.

Fakta: Spårvagns-EM

• Årets upplaga av Spårvagns-EM hålls den 21 maj i Leipzig i Tyskland.
  • Arriva vann spårvagns-EM 2018.
  • Spårvagns-EM går att se live via Tram-EM:s webb: www.tramem.eu

Arrivakoncernen är en av de största leverantörerna av persontransporter i Europa, med över 46 000 anställda och mer än 2 miljarder levererade resor per år över 14 europeiska länder. I Sverige hjälper vi cirka 155 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 500 medarbetare, 800 bussar, 180 tåg och 65 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Vi är en del av Deutsche Bahn (DB), ett av världens ledande passagerare- och logistikföretag, och ansvarar för DB: s regionala persontransporter utanför Tyskland. Arriva har, förutom i Sverige, verksamhet i Tjeckien, Kroatien, Danmark, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien.