2023-05-16 14:10Nyheter

VR Sveriges Stockholmslag siktar på topplacering i Spårvagns-EM

Spårvagnsförarna Lise Fuchs och Fredrik Forssberg tillsammans med lagledare och driftchef Petrus Sarmento.Spårvagnsförarna Lise Fuchs och Fredrik Forssberg tillsammans med lagledare och driftchef Petrus Sarmento.

Lördagen den 3 juni äger Spårvagns-EM rum i Oradea, Rumänien. VR Sverige deltar med ett mycket starkt Stockholmslag bestående av spårvagnsförarna Lise Fuchs och Fredrik Forssberg från VR Nockebybanan/Tvärbanan. Totalt är det spårvagnsförare från 25 europeiska städer som gör upp om titeln.

– Jag är oerhört stolt över vårt grymt starka lag. Både Lise Fuchs och Fredrik Forssberg är mycket motiverade och de har tränat mycket, konstaterar lagkapten och driftchef Petrus Sarmento nöjt och fortsätter:

– I år är det dessutom extra hög press, då våra landsmän i Göteborg också är med i tävlingen. De flåsar oss i nacken, haha…

Inför EM finslipade Stockholmslaget tävlingsformen på Brommadepån. Laget tränande med en A30-vagn från 1944 och övade bland annat på tävlingsgrenar som hastighet, målbromsning och precisionskörning.

Lise Fuchs är van spårvagnsförare och arbetar även som instruktör. Hennes styrka tror hon är hastighetsmomentet, som sker med en övertäckt hastighetsmätare.

– Som instruktör har jag en känsla för hastigheten i kroppen, säger hon. Jag är van vid att stå bredvid och känna i vilken hastighet eleven kör.

Även Fredrik Forssbergs styrka är hastighetsmomentet, men han tror även att båda har en stor fördel av att de båda behåller lugnet i stressiga situationer. Fast sedan ler han och säger självironiskt:

– ”His famous last words…”

Enligt Fredrik är lagets chanser i EM mycket goda. De har siktet inställt på seger.

– Det är klart att vi siktar på vinst, och jag vet att vi har stora möjligheter, både jag och Lise är mycket rutinerade spårvagnsförare – men det viktigaste är att vi kommer före våra vänner i Göteborg, haha…

VR Sverige AB vann Spårvagns-EM 2018 i Stuttgart med spårvagnsförarna Sara Aspenström och Jonas Arvidsson, därefter var arrangemanget inställt i tre år på grund av pandemin. År 2022 arrangerades spårvagns-EM i Leipzig. Det svenska laget, som bestod av Nathalie Hansson och Mikael Gustavsson, slutade då på en fjärde plats och Mikael Gustavsson utsågs till EM:s bäste förare.

Med dessa fina resultat i bagaget är Petrus Sarmento självklart optimistisk inför EM 2023:

– Stockholmslaget är mycket sporrade av att vinna hela EM igen! Vi hårdtränar laget inför EM och har varit med många år nu, så vi vet vilka utmaningar vi har framför oss. Det är en ära att få representera VR och vår kungliga huvudstad i tävlingen. VR har oerhört skickliga spårvagnsförare där vi alltid sätter säkerheten främst. Men det är även särskilt kul att göteborgarna vågar utmana Stockholmslaget igen. Oavsett vad hoppas vi på en svensk seger, må bästa svenska lag vinna!

VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. Med cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 180 tåg och 70 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. VR Sverige ägs av finska VR Group som sedan 160 år tillbaka kör tåg, bussar och spårvagnar i Finland. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.