2021-02-12 14:24Nyheter

Arriva drar tillbaka uppsägningar på Pågatågen

Möte mellan två PågatågMöte mellan två Pågatåg

I höstas genomförde Arriva Sverige, på grund av arbetsbrist, uppsägningar av personal på Pågatågen. Nu väljer man att behålla sin personal.

Det har sedan uppsägningarna gjordes i höstas skett förändringar, vilket nu gör det möjligt för Arriva att behålla personalen.

”Vi är väldigt glada över att ha tagit detta beslut och att vi kan behålla duktiga medarbetare hos oss på Arriva Pågatågen. Vi förstår att det har varit väldigt jobbigt för många att befinna sig i den ovisshet som varsel och uppsägningar har inneburit”, säger Mattias Wrangtorp, Affärsområdeschef Pågatågen.

”Vi har en verksamhet som är känslig för omvärldsfaktorer, vilket har blivit extra tydligt i och med den pandemi vi befinner oss i. För våra framtida utmaningar vill vi arbeta i nära samverkan med våra fackliga organisationer för medarbetarnas och företagets bästa”, säger Haris Habul, Divisionsdirektör Tåg Arriva Sverige AB.

Arriva är en av de största leverantörerna av persontransporter i Europa, med över 46 000 anställda och levererar 2 miljarder resor per år över 14 europeiska länder. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Vi är en del av Deutsche Bahn (DB), ett av världens ledande passagerare- och logistikföretag, och ansvarar för DB: s regionala persontransporter utanför Tyskland. Arriva har, förutom i Sverige, verksamhet i Tjeckien, Kroatien, Danmark, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien.