2024-01-09 09:00Nyheter

Tom Markén ny säkerhetsdirektör för VR Sverige.

Säkerhetsdirektör VR Sverige ABTommy Markén

Ny säkerhetsdirektör för VR Sverige blir Tom Markén som närmast kommer från mobiloperatören Tre där han har arbetat som säkerhetschef. Tom tillträder sitt nya jobb 15 april i år.

VR Sverige har anställt Tom Markén som ny säkerhetsdirektör. Han efterträder Kenny Bungss som haft motsvarande befattning sedan 2021.

Tom Markén är utbildad på Polishögskolan och hade en lång bakgrund med olika roller och befattningar inom polisen och Säpo när han 2018 började arbeta för mobiloperatören Tre.

• VR Sverige sätter, som en stor operatör inom svensk kollektivtrafik, alltid säkerhet och trygghet för resenärer och personal främst. Tom kommer med sin bakgrund och erfarenhet att ytterligare stärka vårt arbete inom detta område säger Tom Gibel, direktör People & Culture på VR Sverige AB.

• Jag har trivts väldigt bra på min nuvarande arbetsplats men det som fått mig att ta det här steget är dels att jag ville ha en ny utmaning, dels att VR, precis som Tre, är ett i grunden värderingsstyrt företag där hållbarhet och säkerhet står högt på agendan. Detta stämmer väl med mina egna värderingar, säger Tom Markén.

Tom Markén tillträder sin nya tjänst 15 april 2024. Fram till dess är Bengt Ohlin tillförordnad säkerhetsdirektör.

VR Sverige AB är ett helägt dotterbolag till VR Group i Finland där finska staten sedan 160 år är huvudägare. VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. I december 2023 startade VR Sverige ett nytt kontrakt för Tåg i Bergslagen. Antalet anställda är cirka 3 000 personer och i verksamheten finns ca. 800 bussar, 122 tåg och 65 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. I Finland ansvarar VR Group för passagerartrafiken på nationella nätet men kör också bussar, spårvagnar och godstrafik samt driver verkstäder för reparation och underhåll av fordon. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.